Tarptautinis  šiuolaikinio cirko festivalis

Cirkuliacija 2023

Nuo migracijos prie cirkuliacijos

Birželio 3–11 d. Kaune, Vilniuje, Prienuose, Šiauliuose ir Varėnoje festivalis gręšis į savo pavadinimą ir ieškos gilesnių, tvaresnių ir žmogiškesnių būdų įtvirtinant cirko cirkuliavimą Lietuvoje. Iš šio poreikio kilo ir šių metų programos tema – „Nuo migracijos prie cirkuliacijos“. 

 

Šių metų festivalio temą atskleidžia patys pasirodymai – spektakliai labai aiškia dramaturgine linija pasakojo apie mitologiją (Senegalas), tradicijas (Marokas), paskutinio šimtmečio skaudulius (Palestina) bei dabartinę padėtį, pakeitus kontekstus (Brazilija, Čilė).

 

Festivalis prasidėjo Vilniuje spektakliu „Ancrage“, kuris yra vienas pirmųjų šiuolaikinio cirko spektaklių Senegale. Spektaklio iniciatorius Modou Fata Toure vaikystėje žinojo, kad bus elektrikas. Tik socialinio cirko – reiškinio, kurio dar neturime Lietuvoje, dėka, jis pažino meną, kuriam paskyrė visą likusį savo gyvenimą. Kartu su Ibrahima Camara jis pasiryžo pastatyti spektaklį, kuris nebūtų Europinių spektaklių kopija, o kalbėtų apie Senegalui artimą kultūrą, tradicijas ir mitologiją. Ir visa tai atlikėjai daro itin artikuliuota ir įspūdinga šiuolaikinio cirko kalba.

 

Marokiečių trupė „Colokolo“ Lietuvoje pristatė du kasdienybę transformuojančius cirko spektaklius. „Qahwa Noss Noss“ pasakoja apie vietinę kavinę Maroke ir joje sėdinčius personažus, o „Chouf le Ciel“ pristato begalę mums nežinomų sąvokų: Gnawa ir Chaâbi tradicijas, hamalate, muziką, tradicines vestuves be nuotakos ir daug akrobatikos, kurią atlieka trupės surinkti akrobatai ir gatvės atlikėjai.

 

Palestinos cirko mokyklos tikslas – cirko priemonėmis siekti laisvos Palestinos, kurioje kultūriniai procesai būtų dinamiški, įtraukūs ir atviri visiems. Šios mokyklos sėkmės istorijos jau seniai patraukė „Cirkuliacijos“ dėmesį, tad organizatoriai itin džiaugiasi galėdami kartu su žiūrovais į politines istorijas pažvelgti kitu kampu. Spektaklis „SARAB“ pasakoja apie kiekvieną palestinietį palietusią pabėgėliškumo būseną. Pradedant nuo Izraelio įkūrimo 1948 metais, kai visiems dabartinio Izraelio teritorijoje esantiems palestiniečiams teko palikti savo namus ir tęsiant antrąja Intifada 2000-aisiais bei visas nuo tol kilusias problemas, konfliktus ir iššūkius. Nepaisant to, žmonės Palestinoje kuria, ir šiuolaikinis cirkas yra būdas pasakoti pasauliui apie jų istorijas, kurių naratyvai kartais lieka neišgirsti.

 

Trupė „Doisacordes“ ir jų darbas „Cá entre nós“ (liet. „Čia tarp mūsų“) kalba apie saugią terpę tarp dviejų žmonių, kai išorinis pasaulis yra ne itin draugiškas. Atlikėjai Thiago Souza (Brazilija) ir Roberto Willcock (Čilė) susipažino Brazilijos cirko mokykloje, kuri žinoma dėl savo stipraus parengimo ir labai klasikinio požiūrio į cirką. Tačiau kai ten atvyko dėstyti Lietuvoje žinomas režisierius Roberto Magro, jų dėmesys pasisuko šiuolaikinio cirko ir Europos link. Turėdami itin stiprų techninį parengimą, šie menininkai pasišovė absoliučiai dekonstruoti vertikaliosios virvės discipliną. Beveik viskas, ką dažniausiai matome šios disciplinos spektakliuose, čia nenaudojama. Būtent dėl šio išskirtinio požiūrio darbas buvo atrinktas į „circusnext“ platformą ir ten buvo pastebėtas daugelio Europos festivalių.

 

Greta tarptautinės meninės programos „Cirkuliacija“ rengia ir plačią edukacinę programą, skirtą šiuolaikinio cirko srities vystymui Lietuvoje, Baltijos ir Šiaurės šalių regione. Pernai priėmę visą Europos tinklą „Circostrada“, šiemet festivalis sieks kurti ir gerinti sąlygas čia pat – Lietuvoje. Prienų kultūros ir laisvalaikio centre susitiko Lietuvos kultūros centrų atstovai ir Baltijos šalių cirko menininkai. Jų susitikimas – fasilituojamas kultūros mediatorės Anos Moraes (Brazilija) – ne tik supažindo vieną pusę su kita, bet ir su naujausiais menininkų projektais, rinkos ypatumais ir siekė savarankiško cirko cirkuliavimo Lietuvoje. 

 

Baltijos šalių menininkų tinklas „Baltic Circus Grassroot Network“ ir jo nariai svečiavosi festivalyje ir surengė metinį susitikimą Kaune. Šis tinklas padeda menininkams keliauti, tobulėti, vystyti savo kūrybą ir pristatyti ją užsienio profesionalams. 

 

Taip pat festivalis toliau vysto specialią programą cirko kritikams. Pernai apsiribojęs vien Lietuvoje rašančiais žmonėmis, 2023 m., atliepdami į kaimyninių šalių partnerių poreikį tobulinti jų scenos menų kritikų kompetencijas, į dirbtuves kvietė dalyvius iš visų norinčių šalių. Į dirbtuves užsiregistravo dalyviai iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos. Dirbtuves Kaune vedė scenos menų žurnalistė ir kritikė, žurnalo „Filatelisti“ vyriausioji redaktorė Nina Jääskeläinen.

 

Donato Ališausko nuotr. archyvas